Travelogue: CENDAWAN

Oct 1, 2012

CENDAWAN

 SALAM


Masa aku kerja hotel dulu aku ada impian nak jadi bisnesman. Nak di jadikan cerita, masa aku praktikal dulu aku praktikal di Projek Cendawan Tiram Kelabu di Kg Sg Terap, Muar selama 3 bulan. Aku timba seberapa banyak pengalaman yang ada. Sebenarnya setiap hari adalah hari yang membosakna sebab aku kena buat benda yang sama. Tapi disebabkan kaki dah melangkan aku harus terus melangkag. Jadinya, bila dah tak ada kerja nak buat pun aku akan buat apa-apa sahaja kerja asalkan aku tak duduk termenung sahaja.



artsoftravelogue
Campuran habuk kayu, dedak padi, kapur dan air secukup rasa.Masuk je dalam mixer and tada...siap sudah..
artsoftravelogue
Lepas tu, dengan menggunakan scoop aku sumbat la ikut sukahati dalam plastik  PE. Penat woo nak hentak-hentak bagi mampat secukup rasa. Lepas ni proses pengkukusan.

artsoftravelogue
Maaf.Jangan ikut cara aku. Sepatutnya untuk keselamatan aku perlu pakai kasut.  Ini la dandang yang akan kukus bongkah-bongkah cendawan. Wangi tau bau wap bongkah ni...
artsoftravelogue
ha.. Ni la ulat kayu yang slalu dok kat dalam habuk kayu aku tu..aishh.. besar tu..yummy
artsoftravelogue
Burung-burung ni suka sangat kacau aku nak buat kerja. Dah halau tapi asik datang je.
artsoftravelogue
Ha...padan muka kena tangkap. Tapi aku baik hati, aku bagi makan tau. 1 hari je dia kena penjara. Esoknya dah  lepaskan.


artsoftravelogue
Dalam tu biji benih cendawan. Cendawan mana ada benih tau. Yang biji-biji tu hanya rumah tumpangan spora  cendawan.
Panjang lagi proses nak buat ni. Lepas letak biji benih ni kena peram dalam rumah cendawan untuk beberapa minggu sebelum tuaian pertama boleh di buat. Kat atas aku ada cerita aku akan buat apa kerja asalkan aku tak termenungkan. Ha..ni la kerja yang aku buat. Amat mebosankan tapi aku boleh mengadap dalam masa 8 jam kerja. Hebat tak..
FIRST
artsoftravelogue
Potongan kertas terbuang
SECOND
artsoftravelogue
Penutup
 THIRD
artsoftravelogue
Badan
FOURTH
artsoftravelogue
Ok. Dah complete...
Benda alah ni la aku buat. Beribu-ribu dah aku buat..bosan giler kot buat benda ni.

artsoftravelogue
Ni la bongkah-bongkah yang aku buat. Dah siap tersusun di raknya..Kerja ringan tapi bila dah banyak jadi berat dan memenatkan.
Ok la. tu la serba sedikit pengalaman pertama dalam pembuatan cendawan ni. Next entry aku sambung macam mana aku buat sendiri kat rumah pulak.

wasalam
artsoftravelogue

No comments: